Viaplay. Skandynawski gigant medialny w Polsce.

Viaplay to skandynawska platforma streamingowa i gigant medialny, który już „rozdaje karty” w Polsce. Sztokholmska firma Nordic Entertainment Group ( NENT Group), która zajmuje się transmisjami strumieniowymi (przez Internet) i jej usługa strumieniowa Viaplay weszły do Polski w sierpniu 2021 roku. To nowy wielki gracz na polskim rynku medialnym. Chodzi głównie o prawa sportowe, bo to jest magnes, który przyciąga abonentów. Jeżeli zakupią jeszcze prawa do polskiej Ekstraklasy od sezonu 2023/2024, to wyeliminują swoją konkurencję na długie lata, a niektórych na zawsze.

Viaplay w Polsce od 2021 roku to rewolucja na rynku medialnym.

Piłka nożna w Viaplay.

Szwedzka Grupa NENT zakupiła wyłączne prawa do transmisji meczów piłkarskiej Bundesligi w Polsce od sezonu 2021/22 do sezonu 2028/2029 roku , czyli aż na osiem lat. Viaplay pokaże ponad 300. meczów Bundesligi na żywo w każdym sezonie. Warunki finansowe nie zostały ujawnione. NENT Group pozyskała także prawa do transmisji na platformie Viaplay w Polsce angielskiej ligi piłkarskiej Premier League w latach 2022-2028, czyli aż na sześć sezonów. Przejęli te prawa od Canal+, który jest wielkim przegranym tego rozdania. Na platformie Viaplay transmitowane są także rozgrywki Ligi Europy UEFA i Ligi Konferencji UEFA, kwalifikacje drużyn afrykańskich do piłkarskich mistrzostw świata w 2022 roku, a wkrótce również turnieje FIFA Women’s World Cup 2023 oraz Copa América 2024.

Hokej w Viaplay.

Należąca do NENT Group platforma Viaplay będzie pokazywała w Polsce rozgrywki amerykańsko-kanadyjskiej hokejowej ligi NHL do 2026 roku. To najlepsza i najpopularniejsza liga na świecie. W każdym sezonie prawie 1400 spotkań spotkań hokejowej ligi NHL będzie pokazywanych na żywo na platformie Viaplay w Polsce. Dodatkowo Viaplay w każdym sezonie będzie transmitowała w Polsce 120 spotkań szwedzkiej ligi hokejowej (SHL).

Inne atrakcje.

W Polsce wyścigi Indycar Series będą pokazywane na Viaplay od lutego 2022 roku. Wyścigi z cyklu Indycar Series odbywają się od lutego do września w USA – część na torach ulicznych, a część na torach zamkniętych, w tym także legendarny wyścig Indianapolis 500. Formuła 1 zawita do Viaplay od 2023 roku. Ponadto na platformie Viaplay dostępne są transmisje wyścigów W Series i Ferrari Challenge oraz 24-godzinnych zmagań na torze Nürburgring, rozgrywki Bundesligi w piłce ręcznej oraz koszykówki FIBA EuroLeague Women, a także turnieje golfowe US Open, snookera i pool bilarda oraz dartów PDC. Dodatkowo oferta Viaplay obejmuje szeroki zestaw produkcji Viaplay Originals, międzynarodowych filmów i seriali oraz programów dla dzieci. Ta oferta ładnie wygląda, ale tak naprawdę liczą się tylko mecze Premier League i Bundesligi, bo przecież nikt nie będzie płacił kilkadziesiąt złotych na szwedzkie seriale i programy dokumentalne.

Viaplay w sieciach kablowych.

W sierpniu 2021 roku NENT Group zawarła umowy z operatorami kablowymi Vectra i UPC Polska w sprawie obecności Viaplay w ich ofertach. Skandynawski koncern prowadzi podobne rozmowy z innymi sieciami kablowymi i platformami satelitarnymi, nie wyklucza też współpracy z operatorami telekomunikacyjnymi. Warunek jest jeden: zewnętrzni partnerzy muszą oferować dostęp do platformy Viaplay w całości, nie mogą dzielić jej oferty na mniejsze pakiety. Zapowiedziano już, że za miesięczny dostęp do platformy użytkownik zapłaci 34 zł (podobnie jak Netflix). Ciekawe, czy podniosą cenę od sierpnia 2022 roku, kiedy zaczną pokazywać ligę angielską.

Problemy w mniejszych miejscowościach.

Wielu kibiców w Polsce będzie mieć problem z dostępem do usługi Viaplay, szczególnie w mniejszych ośrodkach. Mieszkańcy małych miejscowości, gdzie nie ma łącz szerokopasmowych mogą mieć problem z odbiorem usług Viaplay. Podobnie wygląda sytuacja niektórych seniorów. Nie wszyscy będą umieli korzystać z systemu operacyjnego Android TV czy Smart TV. „Ratunkiem” dla tysięcy kibiców może być tylko obecność Viaplay w ofercie platform satelitarnych Polsatu i Canal+.

© (MARB)