Lotniskowiec USS Gerald R. Ford.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford osiągnął w 2022 roku pełną gotowość bojową. To największy okręt wojenny świata. Kosztował w sumie ok. 13 miliardów dolarów, a dodatkowe 4,7 mld dol. zostało przeznaczone na prace rozwojowo-badawcze.

USS Gerald R. Ford to pierwszy nowoczesny lotniskowiec typu Ford. Okręty te mają z czasem zastąpić lotniskowce klasy Nimitz, a ich nazwa została wybrana dla uczczenia pamięci 38. amerykańskiego prezydenta, który służył w siłach US Navy na pokładzie lotniskowca w czasie II wojny światowej.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford osiągnął w 2022 roku pełną gotowość bojową.

Załoga okrętu to ponad 4,5 tys. osób. Na tę liczbę składa się cały personel służący na okręcie — począwszy od pilotów, po marynarzy i dodatkową obsługę lotniskowca. Przewidywany czas eksploatacji to co najmniej przez 50 lat.

Dane techniczne.

Lotniskowiec ma 25 pokładów, ponad 330 m długości i może rozpędzać się do prędkości 56 km na godz. Dwa reaktory atomowe sprawiają zaś, iż jego zasięg jest właściwie nieograniczony. Sam pokład startowy ma z 333 m długości i szerokość 78 m. Okręt może mieć na pokładzie ponad 75 różnorodnych samolotów. Na swoje najbliższe misje okręt zabierze na pokład samoloty F/A-18 E/F Super Hornet i EA-18G Growler oraz śmigłowce MH-60R Seahawk.

Lotniskowiec przypomina okręty klasy Nimitz, ale posiada mnóstwo unikalnych rozwiązań technologicznych. Na czele z nowym reaktorem jądrowym wytwarzającym trzy razy więcej energii elektrycznej, innowacyjnym systemem łapania lądujących samolotów oraz nowoczesną, elektromagnetyczną katapultą używaną przy ich starcie.

Lotniskowiec USS Gerald R. Ford osiągnął w 2022 roku pełną gotowość bojową.

Zastosowanie elektromagnetycznej katapulty, zamiast klasycznego systemu napędzanego parą, ma znacząco zwiększyć możliwości okrętu. Według US Navy pozwoli to m.in. na obsługę większej gamy maszyn, w tym także dronów, które w przyszłości mają stać się integralnym elementem amerykańskiego lotnictwa. Nowy system zabiera też znacznie mniej miejsca pod pokładem lotniskowca.

Względem klasy Nimitz, okręt otrzymał też inne usprawnienia, w tym nowoczesny, elektroniczny system radarowy AN/SPY-3 oraz AN/SPY-4 oraz krótszą, ale wyższą o 6,1 m wyspę umieszczoną trochę dalej od rufy (czyli tyłu) lotniskowca.

Dzięki elektromagnetycznej katapulcie USS Gerald R. Ford będzie też w stanie wystrzeliwać dziennie 25 proc. więcej samolotów niż okręty klasy Nimitz i może być obsługiwany przez 25 proc. mniejszą załogę. Dzięki temu US Navy ma zaoszczędzić ok. 4 mld dol. przy kosztach operacyjnych okrętu.

Lotniskowiec dysponuje też klasycznym uzbrojeniem w postaci dwóch wyrzutni pocisków Sea Sparrow oraz dwóch wyrzutni pocisków woda-powietrze. Na pokładzie zamontowano także trzy działa krótkiego zasięgu Phalanx CISW oraz ciężkie karabiny maszynowe M2 kal. 12,7 mm.

© (MJ)