Liga angielska. Prawa telewizyjne na lata 2022 – 2028.

Skandynawska firma Viaplay Group posiada prawa do transmisji meczów angielskiej Premier League w Polsce na platformie Viaplay w latach 2022-2028, czyli aż na sześć sezonów.

W latach 2022- 2028 wszystkie mecze sezonu angielskiej Premier League, który obejmuje 38 rund po 10 meczów (380 meczów), będą transmitowane na żywo tylko na platformie Viaplay.  Usługa strumieniowa Viaplay będzie dostępna przez dekoder 4K także dla abonentów platformy satelitarnej CANAL+ Polska w cenie 19 złotych za miesiąc, ale tylko dla tych, którzy mają wykupiony pakiet kanałów premium Canal+.

Standardowa cena Viaplay dla tych, którzy nie są abonentami Canal+ wynosi 34 zł za miesiąc. Od 1 marca 2023 roku będzie podwyżka do 55 zł. Ale ta podwyżka nie dotyczy abonentów platformy Canal+.

Liga angielska w 188 krajach.

Mecze Premier League można oglądać w aż 188 krajach. Tylko w pięciu państwach na świecie nie ma transmisji. Są to Afganistan , Mołdawia , Turkmenistan , Korea Północna i Kuba. To najmocniejsza i najpopularniejsza liga na świecie.

Premier League i Bundesliga także w Canal+.

Wszystkie mecze Premier League i topowe mecze Bundesligi dla satelitarnych abonentów Canal+ do końca września 2022. Klienci satelitarni posiadający pakiet Canal+ otrzymają bezpłatny dostęp, w ramach tzw. otwartego okna, do wszystkich 10. meczów Premier League w każdej rundzie i 3 topowych meczów Bundesligi (wybranych przez sportową redakcję Canal+). Będą one dostępne zarówno na dekoderach 4K UtraBox+ jak i przez serwis internetowy Canal+ Online. Utworzono siedem tymczasowych kanałów Event Channel 1-7.

Viaplay za 19 zł na platformie satelitarnej Canal+.

We wrześniu klienci satelitarni Canal+ zyskają możliwość zasubskrybowania Viaplay z pełną ofertą tego serwisu. Z dostępu do serwisu Viaplay w promocyjnej cenie będą mogli skorzystać obecni i nowi klienci satelitarni. Warunkiem jest posiadanie w ramach oferty kanałów z rodziny CANAL+. Cena za dostęp do aplikacji Viaplay wyniesie wtedy 0 zł przez pierwszy miesiąc i 19 zł w kolejnych miesiącach.

Z oferty Viaplay będzie można korzystać za pośrednictwem aplikacji Viaplay dostępnej na wielu różnych urządzeniach – telewizorach, komputerach, telefonach i tabletach, urządzeniach streamingowych i konsolach do gier. Od pażdziernika 2022 roku na dekoderach 4K zadebiutuje również dedykowana aplikacja Viaplay i na to głównie czekają kibice Premier League i abonenci Canal+.

Manchester City mistrzem Anglii w sezonie 2021/2022. The Citizens zapewnili sobie tytuł w ostatnim meczu sezonu wygrywając z Aston Villą 3-2. Gundogan strzela głową zwycięską bramkę.

Przez trzy kolejne sezony: 2022/2023, 2023/2024 i 2024/2025, dwa ciekawie zapowiadające się mecze Premier League w każdej rundzie będą dostępne na żywo na kanałach CANAL+.  Canal+ będzie miał prawo drugiego i trzeciego wyboru meczu w każdej rundzie, to oznacza, że nie pokaże największego hitu danej rundy. A to robi różnicę.

Premier League. Sezon 2022/2023. Transfery klubów – sprzedaż i kupno piłkarzy. Na czerwono kluby, które więcej wydały niż zarobiły. (w mln funtów). Na niebiesko kluby, które więcej zarobiły na sprzedaży swoich zawodników. Manchester City mimo kupna Haalanda za gigantyczne pieniądze i tak wyszedł „na plus” po sprzedaży kilku swoich gwiazd.

Viaplay zdrożeje do 55 złotych za miesiąc.

Viaplay zdrożeje. Miesięczna subskrypcja pakietu platformy Viaplay od 1 marca 2023 roku podrożeje z 34 do 55 zł, czyli wzrośnie o 21 złotych. Serwis do końca 2022 roku umożliwi każdemu chętnemu zakup rocznego pakietu, w którym stała stawka będzie wynosić 33,25 zł za miesiąc. Po upływie 12 miesięcy opłata wzrośnie do 55 zł. Ale dla abonentów platformy satelitarnej Canal+ cena 19 zł za Viaplay pozostanie nie zmieniona.

Pomocnik Manchesteru City Belg
Kevin De Bruyne
został uznany za najlepszego piłkarza sezonu 2019/2020
 angielskiej Premier League. Przedłużył kontrakt do 2025 roku
i będzie zarabiał
ponad 16 milionów funtów rocznie.
Najwięcej w Premier League.

Współpraca Viaplay i Canal+.

Grupa Viaplay i operator płatnej telewizji CANAL+ Polska uzgodniły partnerstwo w zakresie dystrybucji DTH ( direct-to-home) umożliwiając osobom posiadającym platformę satelitarną Canal+ na dostęp do Viaplay w Polsce. Usługa strumieniowa Viaplay będzie dostępna dla abonentów platformy satelitarnej premium CANAL+ Polska w całym kraju. 

Satelitarni abonenci pakietu premium CANAL+ Polska uzyskają dostęp do unikalnego połączenia Viaplay Sport i Viaplay Originals z hollywoodzkimi filmami i serialami oraz treściami dla dzieci.  Ale już teraz widać, że oferta filmowa nie jest najwyższych lotów. Dostęp do oferty Viaplay będzie wprowadzany stopniowo począwszy od jesieni; dalsze szczegóły będą dostępne w nadchodzących tygodniach.

Premier League , sezon 2022/2023. Pieniądze (w milionach funtów) wydane przez kluby na transfery nowych zawodników w lecie 2022 roku. Już drugi rok z rzędu najwięcej wydał Arsenal FC. Właściciel klubu Amerykanin Stan Kroenke z największego skąpca w ostatniej dekadzie stał się największym inwestorem. Nadrabia stracony czas. Ludzie się zmieniają.

Komentatorzy meczów Premier League.

Władze Viaplay zastrzegły sobie w umowie, że wybrane mecze w stacji Canal+ będą realizowane przez komentatorów z Viaplay. Mecze Premier League w Viaplay mają komentować między innymi Przemysław Pełka i Michał Gutka, którzy przeszli tam z Canal+.

Andrzej Twarowski – najlepszy i już legendarny komentator meczów Premier League – jak wynika z ustaleń portalu WP SportoweFakty, po 25 wielu latach współpracy z Canal+ ma się przenieść do Viaplay. Jest prawdziwym ekspertem od angielskiej piłki. W Viaplay miałby pracować od listopada 2022 roku.

Wspomniane dwa spotkania Premier League w Canal+ i tak będą obsługiwane przez komentatorów Viaplay, więc de facto dziennikarze Canal+ nie będą pracować przy meczach w ramach tych rozgrywek. Liga angielska to prawdziwy konik Twarowskiego. Przez lata znakomicie współpracował z Rafałem Nahornym, który zostaje w Canal+ i będzie komentował mecze naszej Ekstraklasy. Czy długo tak wytrzyma bez komentowania ligi angielskiej?

Skandynawia. W Internecie i telewizji.

Viaplay kupił także skandynawskie prawa do pokazywania meczów Premier League w Danii, Finlandii, Norwegii i Szwecji na 6 lat. Za lata 2022-2028 zapłacił aż 2 miliardy funtów.

W Norwegii, Szwecji, Danii i Finlandii, dzięki umowie z Viaplay, abonenci telewizji mogą oglądać mecze Premier League w ramach pakietu strumieniowego Viaplay Total lub za pośrednictwem V Premium, innowacyjnej oferty hybrydowej, która obejmuje pięć nowych liniowych kanałów telewizyjnych premium poświęconych Premier League. Viaplay podobne rozwiązanie, czyli równoległa transmisja strumieniowa i telewizyjna zastosował w Polsce. Szwedzi podpisali umowę o współpracy z platformą satelitarną Canal+Polska.

Słabnący , ale walczący Canal + Polska.

Liga angielska w Viaplay to przełom i zmiana układu sił na polskim sportowym rynku telewizyjnym. To ogromny cios w Canal+ nie tylko wizerunkowy, ale i symboliczny. To klęska. Liga angielska ma w Polsce ogromną rzeszę fanów. Zysk netto Canal+ w 2020 roku poszedł w górę do 178,25 mln zł. Teraz „zaoszczędzili” na lidze angielskiej. Podpisana w lipcu 2022 roku umowa o współpracy z Viaplay „uratowała życie” Canal+, bo pokaże swoim abonentom dwa mecze z każdej rundy.

Nadawca telewizji płatnej Canal Plus France zapewnił sobie prawa do angielskiej Premier League we Francji, Czechach i na Słowacji. Zgodnie z warunkami przedłużenia, Canal Plus będzie transmitować wszystkie 380 meczów w każdym sezonie od 2022 do 2025 roku.

Wynika z tego, że właściciele Canal+ w Paryżu odpuścili sobie polski rynek i nie próbowali przelicytować szwedzką Viaplay Group. Zaoszczędzili mnóstwo kasy. Canal+ kupuje od zawsze prawa do Premier League na 3 lata. Viaplay kupuje aż na 6 lat. Może to przekonało szefów ligi angielskiej do postawienia na firmę skandynawską, bo zapewnia to większą stabilność finansową klubów angielskich.

Premier League w polskiej telewizji.

W Polsce mecze Premier League pokazywała kodowana telewizja Canal+. Robiła to nieprzerwanie od 26 lat. Ma bardzo dobrych komentatorów z Andrzejem Twarowskim i Rafałem Nahornym na czele. Kilka lat temu średnia oglądalność wynosiła około 70 tysięcy płacących telewidzów. Brak informacji jaka była oglądalność w sezonie 2020 / 2021.

Według nieoficjalnych informacji Canal+Polska płacił ponad 40 mln euro za każdy sezon (2019-2022), ale tym razem miał bardzo grożnych konkurentów w przetargu na prawa telewizyjne na lata 2022-2028. Viaplay okazał się lepszy od Canal +, a więc musiał zalicytować wielką kasę.

W Anglii przedłużenie dotychczasowej umowy.

Szefowie Premier League nie ogłosili nowego przetargu , lecz przedłużyli o trzy sezony : 2022/23 , 2023/24 , 2024/25 obecną umowę telewizyjną z nadawcami brytyjskimi kończącą się w 2022 roku. Przedłużona umowa będzie nadal warta 1,5 miliarda funtów za sezon.

Rząd brytyjski wyraził zgodę na przedłużenie dotychczasowej umowy , ponieważ nie narusza to prawa konkurencji. Wszystkie 20 klubów zgodziło się na przedłużenie , czyli Sky Sports , BT Sports i Amazon nadal będą pokazywać mecze Premier League na Wyspach. Niezadowolony z odwołania przetargu jest DAZN.

Premier League podjęła niezwykły krok , aby zapewnić klubom stabilność po 15 miesiącach kryzysu (marzec 2020- maj 2021) , w których finanse klubowe zostały zniszczone przez pandemię koronawirusa. Nadal jest niepewność co do przyszłości , nie wiadomo jak rozgrywki Premier League będą przebiegać w przyszłym sezonie 2021/22 oraz czy kibice zostaną wpuszczeni na stadiony.

Premier League zgodziła się z żądaniem rządu Wielkiej Brytanii, aby zwiększyć fundusze dla niższych lig o 100 mln funtów, co daje łącznie 140 milionów funtów w każdym sezonie , w zamian za pozwolenie na przedłużenie istniejącej umowy. To tak zwana „opłata solidarnościowa”. Te dodatkowe fundusze będą dostępne dla ponad 1000 klubów  z niższych klas rozgrywek.

Sky Deutschland wygrał w Niemczech.

Sky Deutschland przedłużył prawa telewizyjne do meczów angielskiej Premier League w Niemczech na kolejne trzy sezony: 2022/23, 2023/24 i 2024/25. Umowa obejmuje dystrybucję satelitarną, kablową, IPTV, internetową i mobilną. Ponadto niemieccy fani będą mogli oglądać mecze za pośrednictwem usługi przesyłania strumieniowego Sky Ticket bez abonamentu, a transmisja będzie również dostępna na żywo w Sky Sportsbars i Sky Hotels.

Najnowsza zagraniczna umowa została zawarta wkrótce po tym, jak Premier League zawarła umowę dotyczącą przedłużenia istniejących krajowych kontraktów telewizyjnych ze Sky Sports, BT Sport, Amazon i BBC do 2025 roku.

Wielka kasa w Premier League.

Wartość praw telewizyjnych Premier League w Wielkiej Brytanii.

Powyższa grafika pokazuje jakie wielkie pieniądze są płacone przez angielskie telewizje kodowane. Najdroższe prawa telewizyjne były w latach 2016-2019. Kosztowały wtedy aż 5 miliardów 136 milionów funtów , czyli 1 miliard 712 milionów za sezon. To był szczyt. Ponieważ coraz mniej brytyjskich telewidzów oglądało mecze, więc za kolejne trzy sezony 2019-2022 zapłacono „tylko” 4 miliardy 554 miliony funtów. To 600 milionów funtów mniej , czyli 11 procentowy spadek wartości wartości praw TV do transmisji Premier League. Telewizje kodowane Sky Sports i BT Sports nie lubią ponosić strat.

Wartość praw telewizyjnych Premier League poza Wielką Brytanią (overseas). Za lata 2016 – 2019 kosztowały 3 miliardy funtów.

Jak widać z powyższej grafiki telewizje z całego świata płacą coraz więcej za każdy kolejny 3-letni okres. W kilkunastu krajach są niekodowane transmisje , w tym w Brazylii i Afryce Południowej. Canal+ we Francji płaci 115 milionów euro za każdy sezon.

Premier League najbogatsza.

Według danych z raportu porównawczego UEFA, każdy klub Premier League otrzymał od telewizji 143,2 mln funtów na sezon, co stanowi 53 procent ich całkowitych przychodów. Dla porównania, najbliższym rywalem była hiszpańska LaLiga, która wygenerowała 66,6 mln funtów na klub, co stanowi 42 procent całkowitego dochodu każdej drużyny oraz niemiecka Bundesliga, która przynosi 60,3 mln funtów na klub i zapewnia 34 procent ich przychodów.

Azja płaci i wymaga.

Angielskie rozgrywki są nadal bardzo popularne w Azji. Dla przykładu, chińska telewizja płaci za pokazywanie meczów ponad 565 milionów funtów. Z tego względu jeden mecz sobotni jest rozgrywany bardzo wcześnie , bo o godz. 13:30. W Chinach i innych krajach azjatyckich jest wtedy godz. 20:30 , czyli najlepszy czas dla widzów i reklamodawców. Mówi się, na razie po cichu , o zwiększeniu liczby meczów o tej porze. Ale wszystko zależy od wielkości kasy jaką wyłożą azjatyckie telewizje.

© (MARB)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.