Telewizja vs. streaming. W Polsce płatna telewizja górą.

Wartość rynku płatnej telewizji (sieci kablowe, platformy satelitarne) w Polsce w 2021 roku to prawie 2 miliardy euro, zaś wartość rynku streamingowego(strumieniowego), czyli przez Internet wyniosła zaledwie 350 milionów euro. Polska wypada słabo w porównaniu z Europą Zachodnią. U nas jest tylko 5,8 miliona subskrypcji serwisów streamingowych. Telewizja płatna trzyma się mocno na naszym rynku, a jej dominacja utrzyma się przez najbliższych kilka lat, mimo zapowiedzi wejścia na rynek kolejnych wielkich graczy VOD.

Miliony Polaków mieszkają w małych miejscowościach, gdzie gospodarstwa domowe nie są podłączone do światłowodu, a internet mobilny jest niestabilny i wciąż limitowany. W takich miejscach antena satelitarna wciąż jest naturalnym wyborem i długo tak jeszcze pozostanie. A nawet bardzo długo.

Tradycyjni operatorzy na razie wyraźnie prowadzą też pod względem liczb. Polsat Box pod koniec 2021 roku wykazywał 5,010 mln aktywnych usług telewizyjnych, a Canal+ w tym samym okresie miał 2,37 mln abonentów. Vectra ma 1,7 mln abonentów, a UPC Polska 1,06 mln. Orange zakończyła 2021 rok z 995 tysiącami klientów usług telewizyjnych. Choć z serwisów streamingowych w Polsce korzystają coraz starsi odbiorcy, to nie mamy do czynienia ze spektakularnymi spadkami liczby abonentów platform cyfrowych i sieci kablowych.

Na Zachodzie streaming coraz popularniejszy.

W USA pakiety telewizyjne są bardzo drogie i wiele osób woli niezobowiązujące subskrypcje. Amerykańska platforma DirecTV odnotowała spadek liczby abonentów z 25 mln w 2017 roku do 15 mln obecnie. Z kolei Dish Network ma 8 mln klientów, podczas gdy 5 lat temu miał ich 13 mln. Platformy Sky w Wielkiej Brytanii, Niemczech i we Włoszech straciły w 2021 roku 198 tys. abonentów.

Nie brakuje głosów, że ten trend dotrze także do nas, ale dopiero za kilka lat. Nie wszyscy jeszcze wiedzą czym są serwisy streamingowe typu Netflix, Amazon Prime Video, HBO Max, Player, Viaplay, Canal+ online, Polsat Box GO. Chociaż jest ich za dużo i to wszystko jest już za bardzo rozdrobnione.

Awarie serwisów streamingowych podczas najważniejszych transmisji sportowych.

Do dużych problemów technicznych doszło na platformie Polsat Box Go (grupa Cyfrowy Polsat) podczas transmisji hitowego ćwierćfinałowego meczu Ligi Mistrzów Bayernu z Lewandowskim w składzie (kwiecień 2022 r.). Serwery Polsat Box Go nie wytrzymały. Wielu użytkowników Polsat Box Go nie mogło uruchomić żadnego z kanałów w posiadanej ofercie, ani nawet treści wideo na żądanie. Choć minęła połowa meczów, to brakowało jakichkolwiek informacji na temat awarii. Aplikacja nie działała w Android TV, na komputerze i w smartfonach. Usterka została usunięta dopiero w 61 minucie meczu.

Głośna jest seria wpadek technicznych serwisu streamingowego Viaplay podczas kluczowych transmisji sportowych. W styczniu 2022 r. podczas transmisji z gali KSW 66 doszło do awarii w końcówce walki. Internauci wpadli wręcz w szał ponieważ KSW ma swoich zagorzałych i fanatycznych kibiców. Platforma należąca do Viaplay Group przeprosiła w mediach społecznościowych. Miesiąc wcześniej podczas Gali KSW 65 część internautów także skarżyła się na podobne problemy.
W grudniu 2021 roku awaria miała miejsce podczas meczu Bundesligi Borussia Dortmund – Bayern Monachium. Przez 30 minut nie było obrazu i internauci nie zobaczyli gola zdobytego przez Roberta Lewandowskiego.

Poważna awaria Viaplay miała miejsce w czwartek, 14 kwietnia około godz. 21:00 – wraz z rozpoczęciem rewanżowego meczu ćwierćfinałowego Ligi Europy UEFA FC Barcelona – Eintracht Frankfurt. Były długie przerwy w transmisji. Można się jedynie domyślać, że miało to związek z dużym zainteresowaniem kibiców i co za tym idzie przeciążeniem serwerów.

© (MJ)